Αυτή τη χειμερινή περίοδο, τα θερμοκήπια αγγουριών στο Βέλγιο και την Ολλανδία φωτίζονται και πάλι εντατικά. Οι σταθερότερες τιμές ενέργειας και η χρήση ενεργειακά αποδοτικών LED φωτιστικών διευκολύνουν τις συμφωνίες μεταξύ παραγωγών και αγοραστών. Παρότι η καλλιέργεια υπό φωτισμό παραμένει δαπανηρή, η ζήτηση από τα σούπερ μάρκετ και οι εμπορικές συνεργασίες διασφαλίζουν την κερδοφορία.
Η ζήτηση για φρέσκα, τοπικά προϊόντα και η εξασφάλιση σταθερής προσφοράς αποτελούν σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης. Η πρώτη παραγωγή αγγουριών υπό φωτισμό διατέθηκε στην αγορά στις αρχές Νοεμβρίου από εταιρείες όπως η QCumber και η BelOrta. Παράλληλα, καταγράφηκαν επεκτάσεις καλλιεργήσιμων εκτάσεων σε Ολλανδία και Βέλγιο, με τη χρήση LED φωτισμού να προσφέρει ενεργειακή αποδοτικότητα.
Η οικονομική αποδοτικότητα της καλλιέργειας είναι σαφής, με τις τιμές να κυμαίνονται από 0,55 έως 0,75 ευρώ ανά τεμάχιο, ενώ οι καλλιεργητές στρέφονται συνεχώς σε καινοτόμες τεχνικές που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Οι πρόσφατες έντονες καιρικές συνθήκες στην Ισπανία, έναν βασικό εξαγωγέα αγγουριών, προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στην παραγωγή, με άμεσες επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά. Τον Νοέμβριο μάλιστα, η μειωμένη ισπανική προσφορά έδωσε την ευκαιρία στους Ολλανδούς παραγωγούς να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Ωστόσο, από τον Ιανουάριο, η κατάσταση αναμένεται να εξομαλυνθεί, καθώς η ισπανική παραγωγή προβλέπεται να ανακάμψει.
Τα τελευταία χρόνια, η ζήτηση για τοπικά προϊόντα και η προτίμηση των σούπερ μάρκετ για συνεργασία με Ολλανδούς παραγωγούς έχουν ενισχύσει τη σταθερή ανάπτυξη της καλλιέργειας αγγουριών υπό φωτισμό. Σύμφωνα με τον Maarten Verhaegen της BelOrta, η τοπική παραγωγή ανταγωνίζεται αποτελεσματικά τα εισαγόμενα προϊόντα, προσφέροντας αξιόπιστη ποιότητα και συνεχιζόμενη διαθεσιμότητα. Όπως αναφέρει, «Η τιμή των τοπικών αγγουριών διαφέρει ελάχιστα από την τιμή των εισαγόμενων, καθιστώντας την καλλιέργεια υπό φωτισμό μια βιώσιμη και οικονομικά αποδοτική λύση».
Το μέλλον αυτής εξαρτάται από παράγοντες όπως η σταθερότητα των τιμών ενέργειας και η σωστή στρατηγική καλλιέργειας και μάρκετινγκ. Παρά τις προκλήσεις, οι καλλιεργητές παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον.
Με πληροφορίες από freshplaza