Site icon Fresher

Υψηλή ποιότητα και προσιτή τιμή «εισιτήριο» για ελληνικά νωπά οπωρολαχανικά στην Ισπανία

Το ελληνικό ακτινίδιο ήδη κατέχει σημαντικό μερίδιο της ισπανικής αγοράς, με την Ελλάδα να αποτελεί το 2023 τον τέταρτο μεγαλύτερο εξαγωγέα στην Ισπανία, μετά τη Νέα Ζηλανδία, την Ιταλία και την Πορτογαλία, μπροστά από το Βέλγιο και τη Χιλή. Ύψιστη προτεραιότητα πρέπει να αποτελεί η από πλευράς Ελλήνων εξαγωγέων διατήρηση της σταθερότητας και συνέπειας του υψηλού επιπέδου ποιότητας των ελληνικών νωπών φρούτων και λαχανικών, ώστε να διατηρηθεί η θετική συνολικά εικόνα που απολαμβάνουν τα ελληνικά νωπά προϊόντα στην ισπανική αγορά.

Τα παραπάνω, αναφέρει μεταξύ άλλων η επικαιροποιημένη έρευνα αγοράς για τον κλάδο φρούτων και λαχανικών στην Ισπανία από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στην Μαδρίτη, σύμφωνα με την οποία «τα ελληνικά νωπά φρούτα και λαχανικά θα πρέπει να εκμεταλλευθούν την επανάκαμψη της κατανάλωσης στην ισπανική αγορά με ιδιαίτερη έμφαση στην υγιεινή διατροφή, δια της προσφοράς προϊόντων υψηλής ποιότητας και προσιτής τιμής και με παράλληλη προσπάθεια τόνωσης της εικόνας τους στους Ισπανούς καταναλωτές, αρκετοί από τους οποίους τα έχουν γευθεί επισκεπτόμενοι τη χώρα μας.».

Από τη μελέτη των τάσεων που εμφανίζουν οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ισπανία τα τελευταία χρόνια, θεωρείται ότι τα ελληνικά νωπά αγροτικά προϊόντα που έχουν ιδιαίτερη δυναμική και αξιόλογες προοπτικές στην αγορά της Ισπανίας είναι κυρίως τα ακτινίδια, τα ροδάκινα, τα εσπεριδοειδή (προς συμπλήρωση κενών στην εγχώρια ζήτηση), τα καρπούζια, το σταφύλι, τα δαμάσκηνα, οι ξηροί καρποί. Η επέκταση του υφιστάμενου μεριδίου των ελληνικών νωπών φρούτων και λαχανικών στην ισπανική αγορά θα απαιτήσει μεγαλύτερη, περισσότερο συντονισμένη και στοχευμένη από πλευράς Ελλήνων εξαγωγέων προσπάθεια, εστιάζοντας στα προϊόντα για τα οποία η Ελλάδα είναι γνωστή και φημίζεται στην Ισπανία, σε προσιτές τιμές, με το κατάλληλο μείγμα ποιότητας και αξίας και χρησιμοποιώντας τα ενδεδειγμένα δίκτυα διανομής

Επισημαίνεται ότι ο ανταγωνισμός για είσοδο στις μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες είναι εξαιρετικά μεγάλος, καθώς ο παράγοντας της τιμής παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο προκειμένου να τοποθετηθεί κάποιο προϊόν στα σούπερ μάρκετ. Ενδεδειγμένο μείγμα καλής τιμής, στοχευμένης διαφήμισης και μικρών προωθητικών δράσεων προς το ισπανικό καταναλωτικό κοινό θα βοηθήσουν τα ελληνικά νωπά προϊόντα να εδραιώσουν και επεκτείνουν τη θέση τους στην ισπανική αγορά.

Θα πρέπει να υλοποιηθούν νέες μέθοδοι προσέγγισης αγοραστών-πελατών και να δημιουργηθούν συνέργειες με φορείς προώθησης των εξαγωγών και της γαστρονομίας. Στόχος, σύμφωνα με την ελληνική πρεσβεία στην Μαδρίτη, πρέπει να είναι η ανάδειξη των στοιχείων εκείνων που διαφοροποιούν τα ελληνικά προϊόντα από εκείνα του ανταγωνισμού, και αυτό μέσω μίας συνεχούς παρακολούθησης των τάσεων της αγοράς, συμμετοχών σε εμπορικές εκδηλώσεις, επαναλαμβανόμενων εξειδικευμένων παρουσιάσεων, γενικών παρουσιάσεων προβολής για προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, εκδηλώσεων γαστρονομικής προβολής, επικεντρώνοντας τις προσπάθειές μας διείσδυσης στο μεσαίου προς υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου τμήμα του ισπανικού πληθυσμού. Δεν θα πρέπει βεβαίως να παραβλέπουμε το γεγονός ότι η Ισπανία αποτελεί μεγάλη αγροτική χώρα του ευρωπαϊκού νότου, με τεράστια εγχώρια παραγωγή και εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, πλειονότητα οποίων είναι ανταγωνιστικά προς τα αντίστοιχα ελληνικά.

Επισημαίνεται δε, ότι η ταχεία ανάπτυξη που παρατηρείται στο κομμάτι του λιανεμπορίου προϊόντων delicatessen και βιολογικών προϊόντων, θα πρέπει να προσανατολίσει σε συστηματική προσπάθεια αύξησης του μεριδίου μας σε υψηλής ποιότητας προϊόντα, μεταξύ των οποίων τα βιολογικά. Το εν λόγω αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς παρουσιάζει ενδεχομένως σημαντικές ευκαιρίες για σοβαρούς Έλληνες παραγωγούς – εξαγωγείς πιστοποιημένων αγροτικών προϊόντων, με στόχο το μεσαίου προς ανώτερου εισοδηματικού επιπέδου τμήμα της ανώτερης μεσαίας ισπανικής αστικής τάξης.

Σημειωτέον, η  Ισπανία συνιστά έναν από τους σημαντικότερους παραγωγούς φρούτων και λαχανικών παγκοσμίως, κατέχοντας την 7η θέση μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών χωρών. H χώρα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό στην Ε.Ε., με μερίδιο 28,4% του συνολικού όγκου παραγωγής (στοιχεία 2022, Eurostat), τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα της Ευρώπης και καταλαμβάνει την τέταρτη θέση στον κατάλογο των μεγαλύτερων εξαγωγέων σε παγκόσμιο επίπεδο (σε αξίες). Το μερίδιο της Ισπανίας στο συνολικό παγκόσμιο εμπόριο φρέσκων φρούτων και λαχανικών αντιπροσωπεύει περίπου το 12%. Όπως προαναφέρθηκε, η Ισπανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας στην Ε.Ε. και ο τέταρτος στον κόσμο σε αξία μετά την Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ολλανδία. Επίσης, η Ισπανία εφαρμόζει ολοένα και περισσότερο ανεπτυγμένες τεχνολογίες για την αγροτική καλλιέργεια, με τις οποίες αυξάνεται η ποσότητα και η ποιότητα της παραγωγής. Επομένως, η εφαρμογή ανεπτυγμένης τεχνολογίας στο μέλλον επίσης θα καθορίσει την εξέλιξη της παραγωγής.

Αναλυτικά η έρευνα αγοράς της ελληνικής πρεσβείας στην Μαδρίτη εδώ.

Exit mobile version