Site icon Fresher

Αναστάτωση φέρνει το σχέδιο ΕΕ για περικοπές κονδυλίων σε προώθηση φρούτων και λαχανικών

Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ανακατευθύνει τα κονδύλια που διατίθενται για την πολιτική προώθησης των ευρωπαϊκών γεωργικών προϊόντων και να προχωρήσει σε περικοπές, ενδέχεται να βλάψει σοβαρά την αγορά των φρούτων και λαχανικών καθώς και, να επιβραδύνει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην προώθηση των οφελών τους για την υγεία και το περιβάλλον.

Η Freshfel Europe, εκπροσωπώντας τα συμφέροντα του τομέα των νωπών οπωροκηπευτικών στην Ευρώπη, υπέβαλε επιστολή διαμαρτυρίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπογραμμίζοντας την ανάγκη διατήρησης μιας ισχυρής πολιτικής προώθησης για να διατηρηθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ευρωπαϊκών γεωργικών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι επιπτώσεις των περικοπών

Οι μειωμένοι προϋπολογισμοί θα επηρεάσουν ιδιαίτερα τα «πολλαπλά προγράμματα», στα οποία εμπλέκονται κράτη μέλη, καθώς και τα έργα προώθησης της Επιτροπής σε τρίτες χώρες.  Ο Philippe Binard, γενικός εκπρόσωπος της Freshfel Europe, τόνισε την ανάγκη διατήρησης μιας ισχυρής πολιτικής προώθησης της ΕΕ για να διατηρηθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ευρωπαϊκών γεωργικών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο. «Ενώ η ΕΕ μειώνει τον προϋπολογισμό προώθησης, παγκόσμιοι ανταγωνιστές όπως οι ΗΠΑ συνεχίζουν να επενδύουν εκατομμύρια για την προώθηση των δικών τους προϊόντων», ανέφερε.

Η μείωση του προϋπολογισμού θα επηρεάσει επίσης, τις προσπάθειες της ΕΕ να ενημερώσει τους καταναλωτές για τα οφέλη των φρούτων και λαχανικών για την υγεία και το περιβάλλον. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η τρέχουσα ημερήσια κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι μόλις 340 γραμμάρια ανά άτομο στην ΕΕ, πολύ κάτω από την ελάχιστη σύσταση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας των 400 γραμμαρίων. Επιπλέον, το Σκανδιναβικό Συμβούλιο συνέστησε ελάχιστη ημερήσια κατανάλωση 800 γραμμαρίων, εκ των οποίων τα 400 γραμμάρια αφορούν οφέλη για την υγεία και τα υπόλοιπα για την αντιστάθμιση των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ζωτικός Ρόλος των Νωπών Προϊόντων

Σε γενικές γραμμές, τα νωπά προϊόντα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο ως «απαραίτητα» και «δημόσια» αγαθά, καθιστώντας την πολιτική προώθησης της ΕΕ και τις ευκαιρίες συγχρηματοδότησης, ουσιαστικές. Ως εκ τούτου, η Freshfel Europe σε σχετική επιστολή εκφράζει ανησυχίες για τη δυσανάλογη περικοπή στα κονδύλια της πολιτικής προώθησης, ιδίως για έργα πολλαπλών προγραμάτων. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «Ο τομέας των νωπών προϊόντων έδειχνε πάντα έντονο και αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη συμμετοχή σε τέτοια έργα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, όπως αποδεικνύεται από την αύξηση των αιτήσεων κατά 52% μεταξύ 2023 και 2024».

Ο Philippe Binard, γενικός εκπρόσωπος της Freshfel Europe, δήλωσε: «Σε μια εποχή αυξανόμενης γεωπολιτικής αστάθειας, με την οικονομική αβεβαιότητα να επηρεάζει την αγοραστική δύναμη και τις συμπεριφορές των καταναλωτών, και την ανάγκη προώθησης των κοινωνικών και περιβαλλοντικών οφελών των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, είναι ζωτικής σημασίας για τον τομέα των νωπών προϊόντων της ΕΕ να υποστηρίζεται καλά με πιο πειστικό και συνεκτικό τρόπο από ό,τι έχει προταθεί».

Exit mobile version