Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Στο μικροσκόπιο οι τιμές της εφοδιαστικής αλυσίδας οπωροκηπευτικών από τον ΙΕΛΚΑ

Παράγοντες που συμβάλλουν στον καθορισμό των τιμών των ωποροκηπευτικών και της αλυσίδας εφοδιασμού τους στην Ελλάδα ανέλυσε πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και όπως διαπιστώνει, η διαμόρφωση των τελικών τιμών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κόστος των logistics, το μισθολογικό κόστος και τους φόρους, με τα logistics να αποτελούν το πιο επιβαρυντικό στοιχείο.

Η έρευνα βασίστηκε σε συνδυασμό πολλών ερευνών και πηγών, ανάμεσα τους στοιχεία συλλογής κόστους από παραγωγούς, χονδρεμπόρους και λιανεμπόρους, συνεντεύξεις με εμπλεκομένους και οργανισμούς, στοιχεία έρευνας καταναλωτών και στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν τα 3 πιο δημοφιλή φρούτα και τα 3 πιο δημοφιλή λαχανικά, τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των συνολικών πωλήσεων στις κατηγορίες τους. Συγκεκριμένα εξετάστηκαν πατάτα, ντομάτα, κρεμμύδι και μήλο, πορτοκάλι, λεμόνι. Ως κανάλι λιανικής εξετάστηκε το κανάλι του σουπερμάρκετ. Τα αποτελέσματα παρέχουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με τη διαμόρφωση των τελικών τιμών.

Καταρχάς, όπως φαίνεται στο σχήμα 1, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ του Ιουλίου 2024, το κύριο κανάλι πώλησης για φρούτα και λαχανικά είναι η λαϊκή αγορά. Αν και υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα προϊόντα, το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων φαίνεται ότι πραγματοποιείται από τις λαϊκές αγορές σε ποσοστό περί το 50%. Περίπου το 30% πραγματοποιείται από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, 12% από οπωροπωλεία και 8% απευθείας από τον παραγωγό. Μεγαλύτερα ποσοστά της τάξης του 34% φτάνει το κανάλι του σουπερμάρκετ στις αγορές πατάτας και κρεμμυδιού, ενώ υψηλότερα ποσοστά επιτυγχάνει η λαϊκή αγορά σε ντομάτα 54%, πορτοκάλι 52% και μήλο 51%.

Πραγματοποιήθηκε στη συνέχεια μέτρηση των βασικών πηγών κόστους ανά εμπλεκόμενο στην εφοδιαστική αλυσίδα που έχει ως τελικό σημείο πώλησης το Σουπερμάρκετ. Συγκεκριμένα μετρήθηκαν:

  • Για τον παραγωγό: Νερό, Ηλεκτρική ενέργεια, Καύσιμα, Πρώτες ύλες (σπόροι, δενδρίλια, λιπάσματα, φυτοφάρμακα), Μισθοδοσία, Φύρα, Άλλα κόστη (π.χ. διασφάλιση ποιότητας κ.α), Κόστος γης (π.χ. ενοικίαση), Logistics, Καθαρά κέρδη
  • Για τον Χονδρέμπορο: Logistics, Μισθοδοσία, Φύρα, Καθαρά κέρδη
  • Για τον Λιανέμπορο: Logistics, Μισθοδοσία, Φύρα, Κόστη πώλησης (π.χ. καταστήματος), Καθαρά κέρδη
  • Και τέλος ο ΦΠΑ.

Στο σχήμα 2 απεικονίζεται η ανάλυση κόστους (και διαμόρφωσης τελικής τιμής) ανά εμπλεκόμενο και στο σχήμα 3 ανά κατηγορία κόστους.

Όσον αφορά τους εμπλεκομένους, το μεγαλύτερο ποσοστό στη διαμόρφωση της τελικής τιμής προέρχεται από τον παραγωγό με ποσοστό 43%, μετά από το λιανεμπόριο 24%, από το χονδρεμπόριο 21% και από το κράτος μέσω του ΦΠΑ 12%. Παρόλα αυτά πρέπει να σημειωθεί μέσα στα κόστη των εμπλεκομένων υπάρχουν και άλλα κόστη που σχετίζονται με το κράτος, όπως ο φόρος εισοδήματος επί των κερδών, ειδικοί φόροι κατανάλωσης στα καύσιμα, ΕΝΦΙΑ, διάφορα τέλη και φυσικά οι εργοδοτικές εισφορές στη μισθοδοσία. Συνολικά εκτιμάται ότι πάνω από το ¼ της τελικής τιμής διαμορφώνεται από τους φόρους του δημοσίου.

Όσον αφορά τις κατηγορίες κόστους, το μεγαλύτερο κόστος είναι των logistics σε ποσοστό 22% το οποίο περιλαμβάνει καύσιμα, μεταφορές και αποθήκευση. Ανάλογα το προϊόν, την αξία ανά μονάδα βάρους και τη διατηρισιμότητα αυτό διαφοροποιείται, αλλά σίγουρα είναι το πιο επιβαρυντικό. Ακολουθεί το εργατικό-μισθολογικό κόστος σε ποσοστό 18%, το οποίο σημειώνεται ότι έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με αρκετά προβλήματα εύρεσης προσωπικού και στη συγκομιδή, αλλά και στο λιανεμπόριο. Ακολουθεί το κόστος ενέργειας με ποσοστό 14%, το οποίο εμφανίζεται σε διάφορά στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, επίσης αυξημένο τα τελευταία χρόνια. Τα υπόλοιπα κόστη είναι οι πρώτες ύλες με 12%, η φύρα με 9% και λοιπά κόστη 2%. Σημαντική κατηγορία είναι και το 12% για το ΦΠΑ. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων των εμπλεκομένων συνολικά είναι 12%, τα οποία ανάλογα με το προϊόν παρουσιάζουν διακυμάνσεις, ενώ υπάρχουν και παραδείγματα στο λιανεμπόριο με ζημίες σε κάποια προϊόντα.

Όσον αφορά την πορεία των τιμών, όπως φαίνεται στο σχήμα 4, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. των ερευνών δείκτη εκροών παραγωγού και του δείκτη τιμών καταναλωτή, τα τελευταία 4 χρόνια ακολουθούν αντίστοιχη πορεία. Συγκεκριμένα, οι τιμές των λαχανικών του παραγωγού έχουν αυξηθεί 46,1% ενώ του καταναλωτή 31,8% και οι τιμές για τα φρούτα του παραγωγού 31,8% και του καταναλωτή 31,3%.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι:

  • Υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά προϊόν
  • Τα τελευταία χρόνια οι τιμές παραγωγού και οι τιμές τελικού σημείου πώλησης ακολουθούν παρόμοιες πορείες
  • Το μεγαλύτερο κανάλι λιανικής πώλησης είναι οι λαϊκές αγορές και ακολουθεί το κανάλι του σουπερμάρκετ.
  • Τα μεγαλύτερα κόστη της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι οι φόροι, το μισθολογικό κόστος και τα logistics με διαφοροποιήσεις ανά προϊόν.
  • Τα περιθώρια κέρδους για τους εμπλεκομένους καταγράφονται αρκετά χαμηλά και στο σύνολο τους είναι περίπου όσο και το σχετικό ΦΠΑ.
  • Δεν υπάρχει κάποια κατηγορία κόστους με σημαντικές προοπτικές μείωσης. Το μισθολογικό κόστος δεν αναμένεται να μειωθεί, το κόστος ενέργειας επίσης δεν αναμένεται να μειωθεί. Το κόστος των logistics λόγω της πολυπλοκότητας της αγοράς (πολλοί μικροί παραγωγοί και δύσκολη γεωγραφία) και λόγω της φύσης των προϊόντων (νωπά) δεν έχει σημαντικά περιθώρια μείωσης. Ενδεχομένως καλύτερες καιρικές συνθήκες να οδηγήσουν σε μεγαλύτερη παραγωγή και υψηλότερη παραγωγικότητα, το οποίο να βοηθήσει συνολικά τον κλάδο μέσω των οικονομιών κλίμακας.

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

«Μεγάλη προσοχή στις… απομιμήσεις της Πατάτας Νάξου!», αυτό επεσήμαναν στο καταναλωτικό κοινό ο Πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, Δημήτρης Καπούνης και ο Ναξιώτης...

REPORTS

Να αξιοποιήσει τη μοναδική ευκαιρία που προσφέρει το όραμα για τη γεωργία και τα τρόφιμα, προκειμένου να προωθήσει ένα βιώσιμο, ανθεκτικό και ανταγωνιστικό αγροδιατροφικό...

REPORTS

Τεχνολογίες αιχμής που ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη στον κλάδο των φρούτων και λαχανικών θα βρίσκονται στο επίκεντρο της Fruit Logistica 2025. Η φετινή έκθεση...

REPORTS

Η Αίγυπτος είναι παραδοσιακά γνωστή για τις εξαγωγές φρέσκων πορτοκαλιών, αλλά η ανάπτυξή της στον τομέα της χυμοποίησης, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης και της...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Στην καρδιά των Φιλιατρών, εκεί όπου χτυπά ο παλµός της θερµοκηπιακής καλλιέργειας στην Πελοπόννησο, δραστηριοποιείται ο γεωπόνος Γρηγόρης Σµυρνής, ιδιοκτήτης της «ΑΓΡΟΓΕΩΠΟΝΙΚΗΣ». Στο

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ποικιλίες επιτραπέζιου σταφυλιού, που θα τοποθετούν την Ελλάδα στις αγορές την κατάλληλη στιγμή και θα διατηρούνται αλώβητες κατά τη μεταφορά και στο ράφι, απαιτεί...

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ο 34χρονος Νικόλαος Σάββας, από τον Λόφο Πιερίας, δηλώνει αθεράπευτα… άρρωστος µε την καλλιέργεια της επιτραπέζιας τοµάτας και για χάρη της, όπως παραδέχεται αφοπλιστικά,...

REPORTS

Εξόχως ανησυχητικές διαστάσεις έχει αρχίσει να λαμβάνει το πρόβλημα με την μυστηριώδη ασθένεια της ροδακινιάς, που έχει εμφανιστεί στην περιφερειακή Ενότητα Πέλλας και παραμορφώνει...