Παρά το πράσινο «φόντο» των 200 στρεµµάτων µε οπωροφόρα, που θεωρητικά θα έφερνε δροσιά, η θερµοκρασία, ακόµη κι αργά το βράδυ, «φλέρταρε» επίµονα µε τους 30 βαθµούς Κελσίου και εµείς προφανώς δεν ήµασταν… ροδακινιές για να το χαιρόµαστε. Όταν πρόκειται για τέχνη, όµως, απαιτούνται και… θυσίες. Και ως προς αυτό, αποζηµιωθήκαµε και µε το παραπάνω όσοι βρεθήκαµε στο χώρο, διότι ένα τµήµα του κτήµατος είχε µετατραπεί σε µια ιδιότυπη γκαλερί, που εξυµνούσε το αγαπηµένο φρούτο του καλοκαιριού και εµµέσως και «το πιο σπουδαίο επάγγελµα του κόσµου», τον αγρότη.
Ο παραγωγός Νίκος Κεσίδης µαζί µε τον Μάνο Σδράγκα, γενικό διευθυντή της NovaPlan
Συνολικά 36 πίνακες ζωγραφικής, µε «πρωταγωνιστή» της θεµατολογίας τους το ροδάκινο, σε εκφάνσεις όλης της αλυσίδας αξίας του προϊόντος, ήταν διασκορπισµένοι ανάµεσα στις ροδακινιές. Στο κέντρο της αλέας που σχηµάτιζαν τα δέντρα δε, ήταν στρωµένο ένα επίµηκες τραπέζι, στο οποίο λίγο αργότερα διαπιστώσαµε ότι «πυλώνας» των γαστρονοµικών γεύσεων που δοκιµάσαµε, ήταν και πάλι το ροδάκινο. Το θαυµασµό για τα µικρά αυτά αριστουργήµατα τέχνης, που εκτέθηκαν στον ροδακινεώνα υπό τον εύγλωττο τίτλο «Peach of Art» απογείωσε η αποκάλυψη ότι αποτελούν προϊόν οµαδικής συνεργασίας 175 µαθητών, µόλις της ∆’ Τάξης, ενός ιδιωτικού δηµοτικού σχολείου της Αθήνας.
Ένας «ήρωας» του πρωτογενούς τοµέα, στα µάτια των παιδιών
Λίγους µήνες νωρίτερα, τους είχε επισκεφτεί στο σχολείο τους, ο Νίκος Κεσσίδης και µε τις αφηγήσεις του για το πώς καλλιεργείται το ροδάκινο µετατράπηκε σε ήρωα στα µάτια των µαθητών, όπως αποκάλυψαν τρεις δασκάλες τους, οι οποίες βρέθηκαν στο Κτήµα Κεσσίδη και µετέφεραν την εµπειρία τους.
«Ξετρελάθηκαν τα παιδιά, µε την παρουσίαση του κ. Κεσίδη. Ήταν µία τέλεια εµπειρία και µπορείτε να δείτε αυτά που µετέφεραν στον καµβά, µε πολλή αγάπη, κόπο και µεράκι, ανταλλάσσοντας ιδέες µε πνεύµα συνεργασίας. Ήταν µία από τις top δράσεις του έτους για τα παιδιά της ∆’ ∆ηµοτικού και θα τη θυµούνται περισσότερο από όλη τη χρονιά», σχολίασε η Αναστασία Σουρλατζή, εικαστικός στο δηµοτικό σχολείο CGS.
Στη συζήτηση συµµετείχε και η Μαριάννα Γκιτσάκη, foodblogger
Η δράση έγινε σε συνεργασία µε την BASF στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ενότητας «Εµείς κι ο τόπος µας» που εφαρµόζει το CGS. «Είναι άλλο να το ακούς στη θεωρία και τελείως διαφορετικό να βλέπεις έναν ήρωα, στα µάτια των παιδιών, του πρωτογενούς τοµέα, να τους δείχνει εικόνες που τους είναι ξένες µε τους τεράστιους ροδακινεώνες, µε καρπούς, µε τα ροζ λουλούδια και ήταν η έµπνευσή τους για να τα αποτυπώσουν. Πραγµατικά ο ενθουσιασµός τους ήταν πολύ µεγάλος», ανέφερε και η Αλίκη Μπουγιούκου, διευθύντρια του δηµοτικού σχολείου CGS.
Η πιο σηµαντική δουλειά στον πλανήτη
Η ιδέα, ωστόσο, ο πρώτος σπόρος, για αυτή τη µοναδική εκδήλωση που συνδύασε το επάγγελµα του αγρότη, µε την τέχνη, «έπεσε στο χώµα και άνθισε» από τη BASF. «Η BASF έχει ένα παγκόσµιο project, να εξηγήσει τη σπουδαιότητα του επαγγέλµατος του παραγωγού, διότι έκανε µια έρευνα και διαπίστωσε πως το ευρύ κοινό δεν κατανοεί τη σοβαρότητα και την ανάγκη να δώσουµε έµφαση στο επάγγελµα του αγρότη και στη γεωργία γενικότερα», εξήγησε η Νότα Μπούµπαλου από τον ελληνικό βραχίονα του πολυεθνικού κολοσσού.
Έχοντας, λοιπόν, ως σηµατωρό τη δράση της µητρικής, που ονοµάστηκε «farming is the biggest job on earth» (σ. σ. η άσκηση της γεωργίας είναι η πιο σηµαντική δουλειά στον πλανήτη) και µετεξελίχθηκε στο «for the love of farming» (σ. σ. για την αγάπη στη γεωργία) η BASF Hellas βρήκε την αφορµή να επικοινωνήσει σε διαφορετικές οµάδες και ηλικίες καταναλωτών τη σηµασία, την αξία, τον κόπο και την αναγκαιότητα να συνεχίσει να υπάρχει το επάγγελµα του αγρότη.
«Μια από τις οµάδες αυτές είναι τα παιδιά, οι επόµενες γενιές µας και σκεφτήκαµε πώς θα τους δώσουµε να καταλάβουν την πραγµατική σηµασία του να καλλιεργείς τη γη. Έτσι κάναµε µια έρευνα στην Αθήνα και διαπιστώσαµε πως όντως υπάρχουν κενά στα παιδιά, σε βασικές πληροφορίες, ακόµη και σε απλά πράγµατα όπως ότι το δέντρο πρώτα έχει λουλούδι, µετά γίνεται καρπός. Ένας τρόπος συµµετοχής είδαµε ότι είναι η ζωγραφική, µέσα από την οποία, όπως µπορείτε και εσείς πλέον να δείτε, κατανόησαν το µήνυµα», είπε η κ. Μπούµπαλου και τόνισε πως η δράση θα έχει και συνέχεια, πιθανώς µε κάποιο άλλο προϊόν.
Νότα Μπούµπαλου – Communication Manager BASF Hellas
Σκοπός της πρωτοβουλίας της BASF Hellas είναι µέσα από τη δράση να αναδειχθεί όλη η αλυσίδα αξίας του ροδάκινου και το περιβάλλον, µε τους πίνακες ζωγραφικής και τις φορτωµένες ροδακινιές, αποτέλεσε ιδανικό «προσάναµµα» για να «φουντώσει» η φλόγα της συζήτησης στο τραπέζι, ενόσω δοκιµάζαµε τα πιάτα, µε την επίγευση ροδάκινου, από το εκλεκτό δείπνο που είχε ετοιµαστεί από τον Βασίλη Σαµιωτάκη και την οµάδα των µαγείρων και σερβιτόρων του.
Άνοδος παραγωγής φέτος στο ροδάκινο, πιεσµένες ακόµη οι τιµές
Ως εκπρόσωπος του πρώτου κρίκου της αλυσίδας, ο Νίκος Κεσσίδης, ένας παραγωγός µε συνολικά 400 στρέµµατα (σ. σ. τα 200 ενιαία στο Κτήµα Κεσσίδη) µε οπωροφόρα δέντρα, τόνισε πως φέτος για πρώτη φορά, σύµφωνα µε τα στατιστικά που κρατά, είχαµε όψιµο Πάσχα και υπερπρώιµη παραγωγή στο ροδάκινο.
«Εδώ βλέπετε την ποικιλία sweet scarlet και παρότι θα έπρεπε να πάµε στη συγκοµιδή της στις 15 Ιουλίου, θα τη συλλέξουµε µεταξύ 2 και 5 Ιουλίου», τόνισε, προσθέτοντας πως η ζέστη που κάνει φέτος πρωίµισε τα φρούτα, αλλά έτσι κι αλλιώς «το ροδάκινο αγαπά και θέλει ζέστα για να γίνει γευστικό, αρωµατικό και ποιοτικό».
Για τη φετινή παραγωγή εκτίµησε πως παρά τα προβλήµατα σε κάποιες ποικιλίες όπως η λευκόσαρκη maria bianca, στην οποία καταγράφονται απώλειες έως και 50%, αναµένεται αύξηση του τονάζ από 4% έως 7% σε σχέση µε πέρσι. «Οι τιµές στο ξεκίνηµα δεν ήταν καλές διότι οι καιρικές συνθήκες δεν ευνόησαν. ∆εν είχε κάνει ζέστη σε όλη την Ευρώπη και δεν δούλεψε και η εξαγωγή. Και εάν δεν εκκινήσει η εξαγωγή υπάρχει πρόβληµα», ανέφερε. Πρόσθεσε ωστόσο πως «ήδη εδώ και 2-3 ηµέρες έχει αρχίσει και αλλάζει. Οι τιµοκατάλογοι ανέβηκαν 5-10 λεπτά το κιλό και βελτιώθηκε και η ποιότητα, που δεν ήταν πολύ καλή στις πρώιµες ποικιλίες. Παραδοτέο σε κλούβα το χνουδωτό, όχι σε µονόσειρο τελάρο, µιλάµε για 45 έως 50 λεπτά, ενώ στις αρχές είχε πέσει στα 35-40 λεπτά το κιλό, το ufo στο 65-70 λεπτά το κιλό και το νεκταρίνι στο 55-60 λεπτά το κιλό. Στο επόµενο διάστηµα θα πάρουν ένα κλικ παραπάνω, γιατί και η ποιότητα έχει αλλάξει και θα ζητηθεί από τις εξαγωγές».
Αγκάθι η γήρανση του αγροτικού πληθυσµού
Ως ένα από τα µεγαλύτερα προβλήµατα που αντιµετωπίζει η γεωργία ήδη και θα αντιµετωπίσει µε ακόµη πιο οξύ τρόπο τα επόµενα χρόνια, χαρακτήρισε την έλλειψη νέων αγροτών ο ∆ηµήτρης Μοναστηρίδης, διευθύνων σύµβουλος της Novagreen.
«Τα αίτια έχουν να κάνουν µε το δηµογραφικό, αλλά και γιατί ο νέος κόσµος δεν θέλει να ασχοληθεί µε τον πρωτογενή τοµέα», επισήµανε και διευκρίνισε πως «γερνάει περισσότερο ο αγροτικός πληθυσµός της Ελλάδας. Βλέπουµε ότι στους δέκα αγρότες, µόνο οι τρεις είναι κάτω από 40 ετών. Φοβάµαι ότι τα επόµενα χρόνια θα αντιµετωπίσουµε τέτοια προβλήµατα».
«Αν καλλιεργείς σωστά, έχεις και απολαβές»
Ωδή στην αξία του παραγωγού, αλλά και των πιστοποιήσεων, ήταν η παρέµβαση του Μάνου Σδράγκα, γενικού διευθυντή της NovaPlan, ο οποίος σηµείωσε πως το σηµαντικό σε µια επιτυχηµένη εκµετάλλευση δεν είναι η καλλιέργεια, αλλά ο παραγωγός. «Υπάρχουν παραγωγοί που αν τους ρωτήσετε θα πουν ότι το ροδάκινο είναι µια καλλιέργεια που τους έχει καταστρέψει και άλλοι που βγάζουν χρήµατα. Εάν καλλιεργείς κάτι σωστά και µπεις σε µια αλυσίδα αξίας κι αντιληφθείς το τί σηµαίνει να ακολουθείς κάποιες προδιαγραφές εκείνων που θα αγοράσουν το προϊόν σου, τότε η κάθε καλλιέργεια είναι επικερδής», ανέφερε.
Ο Κώστας Καζαντζής, ερευνητής από το Τµήµα Φυλλοβόλων ∆έντρων της Νάουσας, του Ινστιτούτου Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων του ΕΛΓΟ – ∆ήµητρα, ανέφερε πως το τµήµα διατηρεί µεταξύ άλλων 30 ελληνικές ποικιλίες ροδακινιάς από διάφορες περιοχές της χώρας, για να αξιοποιηθούν ως γενετικό υλικό σε διασταυρώσεις.