Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Σε ενιαίο εμπορικό «καλάθι» βάζει η συνεταιριστική COGREXPO αγροτικά προϊόντα

Σε ενιαίο εμπορικό «καλάθι» θα τοποθετούνται, εφεξής, μια σειρά από εμβληματικά προϊόντα, νωπά και μεταποιημένα, της ελληνικής γης, με στόχο το «ξεκλείδωμα» απαιτητικών αγορών με υψηλό βιοτικό επίπεδο, στις οποίες, προς το παρόν, διαθέτουν αναιμική ή καθόλου παρουσία.

«Όχημα» για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου θα διαδραματίσει η νεοσύστατη Συνεταιριστική Εξαγωγική Εταιρεία «COGREXPO SA», της οποίας η επίσημη έναρξη επιχειρησιακής λειτουργίας ανακοινώθηκε την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου, σε ειδική εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ.

Αν και συνολικά, μέσα από το κοινό προϊοντικό «καλάθι», προβλέπεται να αξιοποιηθούν 53 προϊόντα που έχουν μεγάλες προοπτικές διεθνούς καριέρας, σε πρώτη φάση, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της εταιρείας, Χρήστος Γιαννακάκης, έγινε μια ομαδοποίηση με προτεραιότητα σε 13 είδη, μεταξύ των οποίων τα ακτινίδια, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα εσπεριδοειδή, τα μήλα, τα αχλάδια, οι ελιές και το λάδι. Αντιστοίχως, ως αγορές στόχοι, προσδιορίστηκαν αυτές της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Νοτιοανατολικής Ασίας, που αναζητούν τα ποιοτικά προϊόντα και είναι σε θέση να τα πληρώσουν ακριβότερα.

«Είναι κάτι που το οραματιζόμασταν για χρόνια και με τη στήριξη της Τράπεζας Πειραιώς προχωρήσαμε σε αυτό το τόλμημα» ανέφερε ο κ. Γιαννακάκης και πρόσθεσε πως «οι 33 συνεταιρισμοί που μετέχουν ως ιδρυτικά μέλη και τα στελέχη με τα οποία συμμετέχουν στο σχήμα, είναι στελέχη με εμπειρία στις διεθνείς αγορές, έχουν δώσει εξετάσεις και εγγυώνται για την επιτυχία του τολμήματος. Μπαίνουμε μπροστά άνθρωποι με γνώση της διεθνούς αγοράς και ξέρουμε πώς θα την αντιμετωπίσουμε».

Αναφερόμενος στην πρώτη συνεδρίαση του Δ.Σ. της COGREXPO SA που είχε προηγηθεί νωρίτερα το ίδιο απόγευμα, ο ομιλητής τόνισε ότι στη διάρκειά της τέθηκαν οι πρώτοι επιχειρησιακοί στόχοι και υπογράμμισε ότι η οργάνωσή της θα είναι καθαρά επαγγελματική. «Η στελέχωσή της θα γίνει με διευθυντικά στελέχη της αγοράς, που θα έχουν αξιολογηθεί από εξειδικευμένες εταιρείες εύρεσης στελεχών», είπε χαρακτηριστικά.

Ανατρέχοντας στους λόγους που οδήγησαν την ΕΘΕΑΣ να κινήσει τα νήματα για να στηθεί η εταιρεία, ο κ. Γιαννακάκης επισήμανε πως αυτοί έχουν να κάνουν με την αναγκαιότητα να αντιμετωπιστούν μια σειρά από αδυναμίες που είχαμε ως χώρα, όπως η απουσία κρίσιμης μάζας που θα επέτρεπε να εισέλθουν τα προϊόντα σε μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες του εξωτερικού, η έλλειψη οργανωμένων εμπορικών τμημάτων, οι κακές συσκευασίες, η ευκαιριακή παρουσία στις αγορές και η χαμηλή προστιθέμενη αξία των προϊόντων μας.

«Αποφασίσαμε να μιμηθούμε τους Ισπανούς και Ιταλούς ανταγωνιστές μας, για να πετύχουμε μεγιστοποίηση κερδοφορίας των παραγόμενων προϊόντων για τους αγρότες μας. Με τη μελέτη που κάναμε, ορίσαμε τα προϊόντα που έχουν προοπτικές και κρίσιμα μάζα, αλλά και τις αγορές που θα στοχεύσουμε. Διότι για την ώρα πουλάμε κυρίως σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Σκόπια, Αλβανία και άλλες αγορές χαμηλού εισοδήματος. Το 55% των εξαγωγών των οπωροκηπευτικών μας πάνε σε τέτοιες αγορές» υποστήριξε ο κ. Γιαννακάκης, ενώ έφερε και παραδείγματα όπως αυτά των ακτινιδίων, των μήλων και των εσπεριδοειδών, για τα οποία η μέση τιμή των ελληνικών υπολείπεται μακράν της μέσης διεθνούς τιμής, για να καταδείξει τα πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης που υπάρχουν. «Στα πορτοκάλια η μέση τιμή για τα δικά μας είναι 516 ευρώ ανά τόνο, όταν ο μέσος όρος των 10 κορυφαίων χωρών είναι 865 ευρώ τον τόνο. Το ίδιο ισχύει στα μήλα, στα ακτινίδια και στα σταφύλια. Μόνο στο λάδι είμαστε σε ικανοποιητικά επίπεδα, αλλά εκεί έχουμε τις εισαγωγές από την Ιταλία, η οποία προσπορίζεται πολύ υψηλό κέρδος», υπογράμμισε και σημείωσε ότι «δημιουργώντας έναν μηχανισμό που ανιχνεύει ποιες χώρες εισάγουν προϊόντα που μας ενδιαφέρον, σε ποιες αξίες και ποιες είναι οι ανταγωνίστριες και με τί τιμές, πάμε στοχευμένα και χτυπάμε τις πόρτες, οι οποίες θα ανοίξουν κυρίως για μικρούς συνεταιρισμούς. Μέσα από ισχυρά συμβόλαια, για να μην έχουμε υπαναχωρήσεις, θα μπορέσουμε να κάνουμε συνεργασίες, να απορροφήσουμε τα προϊόντα μικρών συνεταιρισμών που θα πειθαρχούν στους εμπορικούς κανόνες που θα θέτουμε και να απολαμβάνουν το εισόδημα που πρέπει».

«Πάμε να παρέμβουμε στην αγορά»

Τη μεγάλη σημασία του εγχειρήματος ανέδειξε και ο πρόεδρος της ΕΘΕΑΣ, Παύλος Σατολιάς. «Με την πρωτοβουλία μας αυτή, η ΕΘΕΑΣ εγγυάται την ίδρυση μιας εξαγωγικής συνεταιριστικής εταιρείας που έχει στόχο να οδηγήσει την ιδέα της συνεργασίας σε άλλο επίπεδο. Οι συνεταιρισμοί όλης της χώρας ανεξαρτήτως, μπορούν μέσα από τη νέα εταιρεία να προωθήσουν τα αγροτικά τους προϊόντα στις διεθνείς αγορές και με την κίνηση αυτή ουσιαστικά πάμε να κάνουμε κάτι ακόμη πιο ουσιαστικό για τους παραγωγούς, να παρέμβουμε στην αγορά και αυτό έχει ξεχωριστή σημασία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σατολιάς.

Πολλά τα αναμενόμενα οφέλη, αλλά το εγχείρημα θέλει σοβαρότητα

Εκ μέρους της Τράπεζας Πειραιώς, που στάθηκε δίπλα στην ΕΘΕΑΣ, από τα «σπάργανα» του όλου εγχειρήματος, ο Άλκης Αλεξάνδρου, γενικός διευθυντής αγροτικής τραπεζικής, σημείωσε ότι τα αναμενόμενα οφέλη από τη λειτουργία της COGREXPO SA είναι πολλαπλά, ξεκινώντας από τη μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ για πρόσβαση σε αγορές με πιο καλές τιμές, μέχρι τη μείωση των εξόδων διαμετακόμισης και όχι μόνο.

Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να υπογραμμίσει πως ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτεί περισσή σοβαρότητα, πάρα πολύ καλό προϋπολογισμό, ικανά διοικητικά στελέχη, συνεχή προσαρμογή στην αλλαγή των οικονομικών και γεωπολιτικών συνθηκών, αρραγή συμπεριφορά και συνεργασία μεταξύ των ιδρυτικών και των μεταγενέστερων μετόχων της εταιρείας, αλλά και πολλή υπομονή και επιμονή. «Η τράπεζα Πειραιώς θεωρεί ότι το εγχείρημα αν στηθεί σε υγιείς και στέρεες βάσεις θα αποτελέσει μια επιτυχία πρωτίστως για τη χώρα και τα εθνικά, υψηλής διατροφικής αξίας τρόφιμά μας, τα οποία θα τύχουν ακόμη μεγαλύτερης αξίας σε διεθνές επίπεδο. Θα δημιουργήσει οικονομική αξία όχι σε κάθε συμμετέχοντα αγροτικό συνεταιρισμό, αλλά σε όλα αυτά τα αφανή μέλη τους, που κάθε μέρα κοπιάζουν στο χωράφι και στο στάβλο και που δικαιούνται να τους πληρωθεί μεγαλύτερο ποσό από αυτό που σήμερα εισπράττουν για το κάθε κιλό ή λίτρο που παραδίδουν στον επόμενο κρίκο της αλυσίδας», τόνισε ο κ. Αλεξάνδρου και πρόσθεσε πως «θα προσπαθήσουμε να τους ταξιδέψουμε στον τελευταίο κρίκο αυτής της αλυσίδας, που είναι το κάθε ράφι σημείων πώλησης, σε κάθε χώρα που δεν έχουν ακόμη φτάσει τα ελληνικά τρόφιμα».

«Ομπρέλα» για τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων

Ως «τολμηρό» και «δύσκολο» χαρακτήρισε το εγχείρημα της εξαγωγικής συνεταιριστικής εταιρείας ο γενικός γραμματέας του ΥπΑΑΤ, Γιώργος Στρατάκος, διαβεβαιώνοντας ότι όλη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα συμπαραστέκεται στις πρωτοβουλίες και δράσεις που θα «τρέχει».

«Με τη δημιουργία αυτής της εταιρείας θα ενισχύσουμε το εξαγωγικό πρόσημο των ελληνικών νωπών και μεταποιημένων προϊόντων και θα κατακτήσουμε νέες αγορές. Κυρίως όμως θα συνεισφέρουμε τόσο στις τοπικές οικονομίες, όσο και στην εθνική οικονομία», είπε και σημείωσε πως «θα είναι η ομπρέλα και αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί θα δίνει μια εξαγωγική διέξοδο στα διαμάντια της ελληνικής γης, να μπορέσουν να λάβουν τη θέση που τους αρμόζει στα ράφια των σούπερ μάρκετ του εξωτερικού και να γίνουν οι πρεσβευτές μας στις διεθνείς αγορές». Στο σημείο αυτό θύμισε πως τα ελληνικά νωπά και μεταποιημένα τρόφιμα αντιπροσωπεύουν περίπου το 21% των ελληνικών εξαγωγών συνολικά, ξεπερνώντας σε αξία τα 11 δισ. ευρώ και έχουν και θετικό ισοζύγιο.

Πρωτοβουλία εξωστρέφειας για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα

Ως μια απολύτως αναγκαία πρωτοβουλία εξωστρέφειας για τα εγχώρια αγροτικά προϊόντα, ώστε να αποκτήσουν προστιθέμενη αξία και αυτή να μετουσιωθεί σε πραγματικό αποτέλεσμα για την εθνική οικονομία και το εισόδημα των παραγωγών, χαρακτήρισε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, την COGREXPO SA. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αν θέλουμε να επενδύσουμε πραγματικά στον πρωτογενή τομέα και να αναδείξουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας, πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την εξωστρέφεια τους και να δημιουργήσουμε την πραγματικά υπεραξία για τα ελληνικά προϊόντα», επισήμανε στο χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει πως στο επόμενο διάστημα θα παρουσιάσει τις πρωτοβουλίες και τις πολιτικές που θα ακολουθηθούν, «ώστε  να αναδείξουμε τα προϊόντα που φέρνουν προστιθέμενη αξία και να δημιουργήσουμε έτσι ουσιαστικά προοπτική για τον πρωτογενή τομέα και κυρίως να ενισχύσουμε τους ανθρώπους που παράγουν, τις τοπικές κοινωνίες όπου αναφέρονται, αλλά και την εθνική μας οικονομίας».

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Η ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ ξεχώρισε στα Food & Drink Innovation Awards, με το νέο προϊόν της σειράς 360° Plant based meal «Φυτικός Γύρος από πρωτεΐνη...

REPORTS

Τεχνολογίες αιχμής που ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη στον κλάδο των φρούτων και λαχανικών θα βρίσκονται στο επίκεντρο της Fruit Logistica 2025. Η φετινή έκθεση...

REPORTS

Η Αίγυπτος είναι παραδοσιακά γνωστή για τις εξαγωγές φρέσκων πορτοκαλιών, αλλά η ανάπτυξή της στον τομέα της χυμοποίησης, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης και της...

REPORTS

Με θετικό πρόσημο «κλείνουν» οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024, καθώς καταγράφεται αύξηση κατά 7,9% σε αξία,...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Στην καρδιά των Φιλιατρών, εκεί όπου χτυπά ο παλµός της θερµοκηπιακής καλλιέργειας στην Πελοπόννησο, δραστηριοποιείται ο γεωπόνος Γρηγόρης Σµυρνής, ιδιοκτήτης της «ΑΓΡΟΓΕΩΠΟΝΙΚΗΣ». Στο

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ποικιλίες επιτραπέζιου σταφυλιού, που θα τοποθετούν την Ελλάδα στις αγορές την κατάλληλη στιγμή και θα διατηρούνται αλώβητες κατά τη μεταφορά και στο ράφι, απαιτεί...

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ο 34χρονος Νικόλαος Σάββας, από τον Λόφο Πιερίας, δηλώνει αθεράπευτα… άρρωστος µε την καλλιέργεια της επιτραπέζιας τοµάτας και για χάρη της, όπως παραδέχεται αφοπλιστικά,...

REPORTS

Εξόχως ανησυχητικές διαστάσεις έχει αρχίσει να λαμβάνει το πρόβλημα με την μυστηριώδη ασθένεια της ροδακινιάς, που έχει εμφανιστεί στην περιφερειακή Ενότητα Πέλλας και παραμορφώνει...