«Μετατρέπουμε δεδομένα από εταιρείες οπωροκηπευτικών σε συνδυασμό με εξωτερικά δεδομένα – όπως πληροφορίες για τον καιρό, τις τιμές ενέργειας και τα δεδομένα εμπορίου – σε πιο ακριβείς προβλέψεις για να δημιουργήσουμε μια καλύτερη αντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης», λέει ο Jan-Willem Snoeker που ίδρυσε την εταιρεία το 2023 με την Claire Bénard και τον Thomas Beelaerts.
Προς το παρόν η Merqato συνεργάζεται με δύο Ολλανδικές, μια Ισπανική και μια Γερμανική εταιρεία φρούτων και λαχανικών. Στόχος της να βοηθά αυτούς τους πελάτες δημιουργώντας αξιόπιστες και μακροπρόθεσμες προβλέψεις προσφοράς και ζήτησης. Σε αυτή τη διαδικασία, θα μπορούν να αποκτήσουν πληροφορίες τόσο για τον όγκο όσο και για την τιμή. Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι μια εταιρεία μπορεί να γνωρίζει μία έως τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα, ποια θα είναι η αναμενόμενη τιμή πώλησης, λαμβάνοντας έτσι μια καλύτερη απόφαση.
Έως 20% μεγαλύτερη ακρίβεια
Επιπλέον, οι προβλέψεις για τον αναμενόμενο όγκο προσφοράς και ζήτησης οδηγούν σε καλύτερη προσαρμογή της αλυσίδας εφοδιασμού, με αποτέλεσμα χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και λιγότερα απόβλητα. «Αυτό το μοντέλο πρόβλεψης είναι κατά 25% πιο ακριβές από τις προβλέψεις των ίδιων των εταιρειών». Αυτό δίνει στους χρήστες την ευκαιρία να λαμβάνουν οικονομικά αποδοτικές αποφάσεις που βασίζονται σε δεδομένα, γεγονός που οδηγεί επίσης σε λιγότερη απώλεια αξίας προϊόντος.
Η Merqato ξεκίνησε με ένα μοντέλο για προϊόντα όπως φράουλες, ντομάτες, σταφύλια και πράσινα φασόλια. «Κάθε ομάδα προϊόντων έχει τη δική της δυναμική, είτε καλλιεργείται σε θερμοκήπιο, σε ανοιχτό χωράφι, στη Δυτική Ευρώπη ή στη Βόρεια Αφρική. Όλα αυτά είναι προϊόντα που πωλούνται μέσα σε λίγες εβδομάδες από τη συγκομιδή. Τελικά, θέλουμε να επεκταθούμε και σε άλλα ομάδες προϊόντων, αφού πρώτα αναπτύξουμε περαιτέρω το μοντέλο μας για αυτά τα προϊόντα».
Μείωση της σπατάλης τροφίμων
«Βλέπουμε ότι η αγορά φρούτων και λαχανικών βασίζεται επί του παρόντος πολύ στην παραγωγή, γεγονός που οδηγεί εγγενώς σε πλεονάσματα. Χάρη στην τεχνολογία δεδομένων μας, παρέχουμε στις εταιρείες μια πιο ακριβή εικόνα για τους όγκους που μπορούν να περιμένουν σε μια δεδομένη εβδομάδα, ενώ παράλληλα προβλέπουμε και το κόστος προμήθειας. Γνωρίζοντας έξι εβδομάδες νωρίτερα ότι υπάρχει ενδεχόμενο πλεονάσματος, δίνεται η δυνατότητα αναζήτησης εναλλακτικών ευκαιριών πωλήσεων σε αρχικό στάδιο. Αυτό μειώνει τη σπατάλη τροφίμων στην αγορά και βοηθά τους συνεταιρισμούς και τους χονδρεμπόρους που λειτουργούν με χαμηλά περιθώρια κέρδους να βελτιώσουν την κερδοφορία τους.»
Αρχικά, η Merqato εστιάζει στον προγνωστικό αλγόριθμο όγκων και τιμών. Σε μεταγενέστερη φάση, η startup θέλει επίσης, να εφαρμόσει την τεχνολογία δεδομένων της στον προγραμματισμό καλλιέργειας. «Ξεκινήσαμε με προβλέψεις τιμών, αλλά αργότερα, αποδείχθηκε ότι οι προβλέψεις όγκου ήταν ακόμη πιο σημαντικές για τους πελάτες μας.»
Πώς λειτουργεί ακριβώς;
«Έχουμε μάθει ότι είναι σημαντικό να αποδεικνύουμε γρήγορα την αξία του προϊόντος μας. Γι’ αυτό έχουμε αναπτύξει μια πλατφόρμα που λειτουργεί ως έξυπνο φίλτρο σε υπάρχοντα συστήματα πληροφορικής, παρέχοντας καλύτερες προβλέψεις μέσω ενός διαδικτυακού πίνακα ελέγχου μέσα σε μια εβδομάδα. Συχνά μας ρωτούν σχετικά με τις πηγές δεδομένων που χρησιμοποιούμε ή οι πελάτες διστάζουν να μοιραστούν τα δεδομένα τους. Έδω αξίζει να σημειωθεί λοιπόν, πως οι πηγές δεδομένων που χρησιμοποιούμε διαφέρουν ανάλογα με το προϊόν και η πλατφόρμα μας κατατάσσει αυτόματα ποιοι παράγοντες είναι πιο σχετικοί. Αυτό δίνει στους πελάτες μας γρήγορη πρόσβαση σε μια τεράστια βάση δεδομένων προγνωστικών παραγόντων. Τα δεδομένα αυτά, ωστόσο, δεν κοινοποιούνται ποτέ πέρα από τα επιτρεπτά όρια και χρησιμοποιούνται μόνο για να κάνουν τις προβλέψεις όσο το δυνατόν ακριβέστερες».
Υποστήριξη χονδρεμπόρων και συνεταιρισμών
Το Merqato στοχεύει κυρίως να βοηθήσει τους χονδρεμπόρους και τους συνεταιρισμούς. «Σίγουρα υπάρχει περίπτωση να προσφέρουμε τα μοντέλα μας και στους λιανοπωλητές, αλλά είναι ήδη πολύ πιο προηγμένα. Θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικό να βοηθήσουμε τους χονδρεμπόρους και τους συνεταιρισμούς να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους θέση μέσω δεδομένων. Χάρη σε αλγόριθμους, θα μπορούν να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος και να δημιουργήσουν μεγαλύτερη αξία».
Όταν ρωτήθηκε για τις μεγαλύτερες προκλήσεις, ο Jan-Willem απάντησε ως εξής: «Μια πρόκληση είναι να προσελκύσουμε περισσότερους επενδυτές με κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες για να μας βοηθήσουν. Αλλά η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να αποκτήσουμε περισσότερους συνεργάτες που θέλουν να συνεργαστούν μαζί μας για περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση του μοντέλου».
Με πληροφορίες από FreshPlaza