του Γιάννη Ρούπα
Το ανοδικό σερί που χτίζει το προϊόν τα τελευταία χρόνια συνεχίζεται και φέτος, µε εξαχθείσες ποσότητες στους 33.948 τόνους (µέχρι τις 28 Μαρτίου), έναντι 30.778 πέρυσι, σηµειώνοντας αύξηση 10,3%. Η καθετοποιηµένη προσέγγιση που καθιστά κερδοφόρα την καλλιέργεια αποδίδει σταθερά και θετικά οικονοµικά αποτελέσµατα, µε τον αριθµό των παραγωγών σταδιακά να αυξάνεται.
Η αύξηση αυτή είναι σηµαντική και ενδεικτική της υψηλής και πρώιµης ζήτησης που είχε η ελληνική φράουλα στις αγορές. Οι αποδόσεις φέτος είναι κάπως µειωµένες έως 10% λόγω ζέστης σε κρίσιµα στάδια ανάπτυξης τον χειµώνα. Προϊόν µαζεύεται από ∆εκέµβριο έως τέλη Μαΐου, όταν πλέον οι ζέστες καθιστούν αδύνατη την καλλιέργεια. Να σηµειωθεί πως οι εδραιωµένες ποικιλίες παρουσιάζουν ανοχή στο υδατικό στρες µέχρι τους 30-32 βαθµούς.
Φέτος παρατηρήθηκε µία αισθητή αύξηση των φυτεύσεων, από τα 20.000 στα 23.000 στρέµµατα, τα οποία σε ποσοστό άνω του 65% συγκεντρώνονται στην Ηλεία, όπου καλλιεργείται εντατικά, ενώ εκτάσεις υπάρχουν διάσπαρτες σε Αχαΐα, Πιερία, Ηµαθία και Φλώρινα. Η µέση στρεµµατική απόδοση για το 2023 διαµορφώθηκε στα 5.500 κιλά το στρέµµα, µε την παραγωγή να ανέρχεται σε περίπου 110.000 τόνους. Εξ αυτών, οι 77.925 τόνοι εξήχθησαν και οι υπόλοιποι 32.075 πωλήθηκαν εντός συνόρων.
Μεγέθυνση των εξαγωγών με έμφαση στις δυτικές αγορές
Ο κλάδος έχει δείξει µεγάλη αντοχή σε αναταράξεις της αγοράς, αντιµετωπίζοντας µε επιτυχία την πρόκληση διαφοροποίησης των εξαγωγικών ροών, µετά και την απαγόρευση εξαγωγών στη Ρωσία η οποία µέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν ο µεγαλύτερος αγοραστής ελληνικής φράουλας, µε µερίδιο µεγαλύτερο του 40%.
Οι Έλληνες παραγωγοί προσαρµόστηκαν, εµπιστεύτηκαν ποικιλίες που αρέσουν στο κοινό της ∆υτικής Ευρώπης και µπήκαν δυναµικά στην αγορά, κατακτώντας σταδιακά σηµαντικό µερίδιο.
Κλασικές ποικιλίες όπως η µεσοπρώιµη Camarosa -που κυριαρχούσε στην αγορά εδώ και µια δεκαετίακαι η πρώιµη Fortuna -µε τους µεγάλους καρπούς και το έντονο κόκκινο χρώµα, συµπληρώθηκαν από ανθεκτικές ποικιλίες όπως η Victory και η Sabrina, οι οποίες έχουν γνωρίσει την αποθέωση εξαιτίας της µετασυλλεκτικής αντοχής των καρπών που βγάζουν. Έτσι, το προϊόν καθίσταται κατάλληλο για αποστολή σε ακόµα πιο µακρινές αγορές.
Η περίοδος αιχµής µε τις περισσότερες πωλήσεις για τις ελληνικές φράουλες στην ευρωπαϊκή αγορά είναι από αρχές Μαρτίου έως µέσα Μαΐου. Ο Κριστιαν Βόγκελσανγκ, υπεύθυνος εισαγωγών της ExPa-Frucht Ltd, µίας από τις γερµανικές εταιρείες που εισάγουν κάθε χρόνο ελληνική φράουλα δήλωσε στο FreshPlaza πως «πολλές αλυσίδες λιανικής έχουν µεταβεί από ισπανικές σε ελληνικές φράουλες τα τελευταία χρόνια. Φέτος ειδικά, λόγω των έντονων βροχοπτώσεων και θεµάτων ποιότητας στην Ισπανία, η τάση αυτή ενισχύθηκε».
Αναφορικά µε την αξία εξαγωγών το 2023 αυτή διαµορφώθηκε σε 143.818.000 ευρώ, µε µέση τιµή το 1,85 ευρώ ανά κιλό, σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία που παραχώρησε στην Agrenda ο Ειδικός Σύµβουλος του Incofruit Hellas, Γιώργος Πολυχρονάκης. Οι τελικές τιµές εξαγωγής ήταν αυξηµένες κατά 6,3% συγκριτικά µε το 2022. Σε παγκόσµιο επίπεδο, η αξία της αγοράς φράουλας
ανερχόταν σε 19,1 δις δολάρια το 2022 και αναµένεται να ξεπεράσει τα 32,6 δις δολάρια το 2031, µε µέσο ρυθµό ανάπτυξης 6% ετησίως.