Οι προμηθευτές σταφυλιών πρέπει να συνεχίσουν να επενδύουν σε ποικιλίες με καλύτερη γεύση και μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις κλιματικές αλλαγές, εάν θέλουν να διατηρήσουν το μερίδιό τους στην αγορά. Ωστόσο, πρέπει επίσης να αποφεύγουν να παρουσιάζουν στους καταναλωτές υπερβολικά πολλές διαφορετικές ποικιλίες σταφυλιών, προκειμένου να βελτιώσουν τις πωλήσεις. Αυτά ήταν μεταξύ των βασικών μηνυμάτων που παραδόθηκαν σε περίπου 250 αντιπροσώπους από 16 διαφορετικές χώρες που παρακολούθησαν το Fruitnet Grape Congress στην Απουλία της Ιταλίας στις 4 Ιουλίου.
«Στους καταναλωτές αρέσουν πολύ τα σταφύλια και τα τελευταία τέσσερα ταραχώδη χρόνια είδαμε ότι η ζήτηση, ειδικά στην Ευρώπη, είναι ισχυρή», δήλωσε η Cindy van Rijswick, κορυφαία αναλύτρια της Rabobank Research Food & Agribusiness, κατά την εναρκτήρια παρουσίασή της. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι η βιομηχανία δεν πρέπει να επαναπαύεται. «Πρέπει να λάβει υπόψη ότι τα κόστη και οι κίνδυνοι για τους καλλιεργητές είναι πολύ υψηλότερα τώρα», ανέφερε.
Οι τιμές της αγοράς κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους ήταν αρκετά καλές, σημείωσε η Van Rijswick, αλλά ανέφερε επίσης ότι μεγάλο μέρος του πρόσφατου πληθωρισμού τιμών καταναλωτή συνοδεύτηκε από σημαντικά υψηλότερα κόστη και κινδύνους στην αλυσίδα εφοδιασμού. Παρ’ όλα αυτά, η εισαγωγή καινοτόμων ποικιλιών σταφυλιών με υπέροχη γεύση με βελτιωμένη διάρκεια ζωής κράτησε τους καταναλωτές και τους εμπορικούς αγοραστές ενθουσιασμένους.
«Αξίζει να σημειωθεί ότι η βιομηχανία χρειάζεται περισσότερες νέες ποικιλίες που μπορούν να αντέξουν την ξηρασία και άλλες ακραίες καιρικές συνθήκες που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή. Τα προϊόντα πρέπει να είναι win-win για να είναι επιτυχημένη ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού», εξήγησε η Van Rijswick.
Με περισσότερη συνέπεια η προσέγγιση των νέων ποικιλιών
Για τη Josefina Mena, εμπορική διευθύντρια της ισπανικής εταιρείας Moyca, η σημερινή πρόκληση είναι να εντοπίσει ποιες από αυτές τις ποικιλίες θα ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις των καταναλωτών, των λιανοπωλητών και των καλλιεργητών. «Παλαιότερα εργαζόμασταν με περισσότερες από 50 ποικιλίες, αλλά τώρα προσπαθούμε να μειώσουμε αυτόν τον αριθμό και να βρούμε ποιες είναι οι καλύτερες», αποκάλυψε. «Στην αρχή, δεν ήταν εύκολο να εισάγουμε νέες ποικιλίες και γεύσεις, γιατί οι καταναλωτές δεν ήθελαν να πληρώσουν το επιπλέον κόστος. Μας βοήθησαν όμως οι αγορές της Βόρειας Ευρώπης. Και τώρα οι παραγωγοί μάς προσφέρουν περισσότερη συνοχή, καλύτερη ποιότητα και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής».
Τις τελευταίες δεκαετίες, η κύρια τάση της αγοράς, καθώς νέοι προμηθευτές από την Ισπανία και τη Λατινική Αμερική εισήλθαν στον κλάδο των σταφυλιών, ήταν η αντικατάσταση των ποικιλιών με σπόρο με ποικιλίες άσπερμες.
Για τον John Pandol της καλιφορνέζικης εταιρείας Pandol Bros, η πρόσφατη αύξηση των ποικιλιών ήταν πολύ θετική, καθώς επέτρεψε σε ορισμένους προμηθευτές να προσφέρουν μια πολύ καλύτερη εμπειρία γεύσης, καλύτερες πωλήσεις για τους εμπόρους και πιο βιώσιμες επιχειρήσεις για τους καλλιεργητές και τους εξαγωγείς. «Ποτέ δεν είχαμε περισσότερες ποικιλίες και πηγές, και ποτέ δεν είχαμε περισσότερες αναταράξεις», είπε στους αντιπροσώπους. «Είναι πολύ καλό και υγιές να υπάρχουν περισσότερες πηγές και περισσότερα διαθέσιμα προϊόντα. Στην Καλιφόρνια, οι ποικιλίες Thompson και Red Globe αντιπροσώπευαν το 70 % της παραγωγής μας. Σήμερα, οι μεγαλύτερες ποικιλίες μας αποτελούν πιθανώς μόνο 40 %».
Τόσο ο Pandol όσο και ο Mena συμφώνησαν ότι η βάση προμήθειας σταφυλιών βρισκόταν σε περίοδο ενοποίησης. «Υπάρχουν τόσες περισσότερες ποικιλίες», είπε ο Pandol. «Και κοιτάξτε το πλήθος των αποτυχημένων. Είναι θέμα δοκιμής και αποτυχίας». Άρα, θα μπορούσε ο τομέας να δει τον συνολικό αριθμό των ποικιλιών σταφυλιών να σταθεροποιείται ή ακόμη και να μειώνεται; Ο Pandol πρότεινε ότι κάθε προμηθευτής και κάθε περιοχή παραγωγής θα φτάσει τελικά σε έναν ιδανικό αριθμό ποικιλιών. «Στην περίπτωσή μας, με μια σεζόν πέντε μηνών, έχουμε τρεις έως τέσσερις κόκκινες και λευκές ποικιλίες, ίσως τρεις μαύρες, και μια ειδική ποικιλία. Για εμάς, ο ιδανικός αριθμός είναι πιθανώς μέχρι 18».
Με πληροφορίες από Fruitnet