Είναι γεγονός πως μέχρι το ξέσπασμα της πανδημίας, ο τομέας των οπωροκηπευτικών σημείωνε σταθερή ετήσια ανάπτυξη, τόσο σε όγκους μεταφορών όσο και σε επέκταση της αγοράς. Το τοπίο φυσικά άλλαξε ριζικά μετά το πέρας του Covid-19, όπου σημαντική μείωση παρατηρήθηκε στην απόδοση και τον όγκο των μεταφορών, μια εξέλιξη που προήλθε κυρίως από την απότομη αύξηση του κόστους. Συνάμα, οι τιμές εξοπλισμού, καυσίμων και διοδίων εκτινάχθηκαν, ενώ τα υψηλά λειτουργικά και εργατικά έξοδα καθιστούν την εφοδιαστική αλυσίδα στον τομέα των φρούτων και λαχανικών στην Ευρώπη πιο δαπανηρή από ποτέ.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αφορά τη διατήρηση των χρόνων διέλευσης, καθώς οι νέες νομοθεσίες δυσκολεύουν τη ροή αγαθών από τη Νότια προς την Ανατολική Ευρώπη. «Όπως είναι αναμενόμενο, χωρίς ριζική αλλαγή των συστημάτων, οι αλυσίδες εφοδιασμού από τη Νότια Ευρώπη θα επιβραδυνθούν», αναφέρει χαρακτηριστικά σε διεθνή μέσα ο Reinhold Diess, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της All Fresh Logistics GmbH.
«Οι απαιτήσεις στη μεταφορά οπωροκηπευτικών δεν συγκρίνονται με άλλους κλάδους της αγοράς» προσθέτει. «Το βασικό μας τμήμα είναι πολύ πιο απαιτητικό σε χρόνο και εργασία σε σχέση με άλλα προϊόντα. Η 24ωρη εξυπηρέτηση πελατών είναι αδιαπραγμάτευτη στην εφοδιαστική φρούτων και λαχανικών. Η διαθεσιμότητα και η ενεργή επικοινωνία με τους πελάτες είναι το άλφα και το ωμέγα. Γι’ αυτό, δίνουμε μεγάλη σημασία στο εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο είναι πάντα διαθέσιμο για την εξυπηρέτηση των πελατών μας».
Επιπλέον, η ανάγκη για βιώσιμα και εναλλακτικά συστήματα μεταφοράς βρίσκεται συνεχώς στο επίκεντρο της βιομηχανίας logistics. «Η περιβαλλοντική επιβάρυνση είναι μεγάλη λόγω της αυξημένης κίνησης αγαθών στις οδικές μεταφορές, παρόλο που οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο και γίνονται πιο καθαροί. Οι εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά ή LNG φορτηγά, είναι απολύτως απαραίτητες και θα αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία για διαδρομές έως 500 χλμ. και αστικές παραδόσεις. Η μείωση του θορύβου και των εκπομπών CO2 πρέπει να είναι πρωταρχικός στόχος».
Ωστόσο, ο Diess τονίζει ότι τα ογκώδη εμπορεύματα όπως το χαρτί, το ξύλο και τα δομικά υλικά πρέπει να μεταφέρονται σιδηροδρομικώς και όχι οδικώς. «Όσο οι οδικές μεταφορές παραμένουν οικονομικότερες και οι σιδηρόδρομοι διατηρούν την ακαμψία τους, δεν θα υπάρξει ανακούφιση για τους δρόμους και το περιβάλλον. Για τις προμήθειες σε μεγάλες αποστάσεις 1000 έως 3000 χλμ., η εφαρμογή εναλλακτικών συστημάτων κίνησης θα είναι τεχνικά και οικονομικά δύσκολη, χωρίς να παραταθούν οι χρόνοι διέλευσης και να αυξηθούν τα έξοδα λόγω πολλαπλών σταδίων και τεχνικών και προσωπικών απαιτήσεων».