Ήδη προς την κατεύθυνση αυτή ο δραστήριος συνεταιρισµός σιγοντάρει τη µετάβαση σε καλλιέργειες όπως το ακτινίδιο, το βερίκοκο ή ο λωτός, ως αντιστάθµισµα στην ανυποληψία, στην οποία περιέρχεται σταδιακά το συµπύρηνο ροδάκινο, συνεπεία των χαµηλών τιµών του και την ίδια στιγµή δροµολογεί τη δηµιουργία και ενός σύγχρονου διαλογητηρίου και συσκευαστηρίου, κυρίως για τις ανάγκες των νέων καλλιεργειών.
«Το νεκταρίνι και το επιτραπέζιο ροδάκινο ήταν διαχρονικά η βάση µας κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Είναι µια καλλιέργεια που τη ξέρουµε καλά, γιατί τη δουλεύουµε πολλά χρόνια. Υπάρχουν τα στηρίγµατα και οι βοήθειες στους τεχνικούς τοµείς, οι παραγωγοί έχουν εξοικειωθεί µε αυτά που τους ζητάµε, ξέρουν τη διαδροµή πώς και πού να βαδίσουν, µε αποτέλεσµα να µην τους φαίνεται βουνό, ενώ γνωρίζουµε καλά και το εµπορικό της κοµµάτι», αναφέρει στην Agrenda ο Ανδρέας Οβεζήκ, υπεύθυνος ποιοτικού ελέγχου και τοµέα παραγωγής προϊόντων του «Α.Σ. Νέος Αλιάκµων».

Παρόλα αυτά, όπως εξηγεί ο ίδιος τα τελευταία δύο έτη είναι σε άνοδο το ακτινίδιο, το βερίκοκο και ο λωτός, ενώ στον αντίποδα υποχωρεί λίγο το νεκταρίνι και το επιτραπέζιο ροδάκινο, το συµπύρηνο σε µια 5ετία θα έχει µειωθεί στο µισό, ενώ τα µέλη του συνεταιρισµού καλλιεργούν και κάποιες λίγες εκτάσεις µε δαµάσκηνα, κυδώνια και µήλα.
Προσήλωση στη διασφάλιση της ποιότητας
Με έδρα στην Άµµο της Ηµαθίας, ο Α.Σ. Νέος Αλιάκµων διανύει φέτος το 57ο έτος από την ίδρυσή του, στο µακρινό 1968, και αν είναι κάτι που τον χαρακτηρίζει στη µακρά -και εκ των πραγµάτων επιτυχηµένη- αυτή του πορεία, είναι η συνέχεια κι η συνέπεια στο κράτηµα του… τιµονιού, αφού έκτοτε τον έχουν διοικήσει µόλις τρεις πρόεδροι. Εξίσου καίριας σηµασίας όµως είναι και η προσήλωσή του στη διασφάλιση ποιότητας. «Μάγκες µας κάνει το προϊόν, για να το πω χαριτολογώντας. Εποµένως, για να πετύχεις ένα ποιοτικό προϊόν θα πρέπει να βάλεις καλά υλικά, να διαθέσεις άριστα εφόδια» τονίζει ο κ. Οβεζήκ και αποκαλύπτει πως, για τη θρέψη των οπωροφόρων, η οργάνωση έχει συνάψει συνεργασία και µε την Timac Agro | ΛΥ∆Α, προµηθεύοντας τα µέλη της µε εξειδικευµένα προϊόντα, κοκκώδη και διαφυλλικά.

Φορώντας το «καπέλο» του τεχνολόγου γεωπόνου, ο κ. Οβεζήκ εξηγεί ότι το ακτινίδιο ή το βερίκοκο είναι απαιτητικές καλλιέργειες και θέλουν πιο σπεσιαλιτέ προϊόντα. «Το δέντρο είναι σαν ένα µωρό παιδί. Πρέπει στα πρώτα χρόνια να το προσέξεις, να το ταΐσεις, να το περιποιηθείς µε ό,τι καλύτερο µπορείς. Όταν βρει το δρόµο του και γίνει 3-4 ετών, µόνο καλό θα έχει να σου προσφέρει για άλλα 15-20 χρόνια», ανέφερε.
Οι παραγωγοί, στην αρχή µπορεί να είναι διστακτικοί. «Τους βάζουµε να δοκιµάσουν, δειγµατοληπτικά, σε λίγα δέντρα, να δουν στην πράξη πως επιδρούν αυτά τα προϊόντα και να πειστούν. Γιατί ένα προϊόν όταν είναι αξιόπιστο, δεν πρόκειται να σε εκθέσει. Βλέποντας ότι στο ίδιο χωράφι, µε τις ίδιες καλλιεργητικές φροντίδες, έχουν καλύτερη απόδοση, πλέον επιλέγουν ενσυνείδητα αυτά τα προϊόντα. Ειδικά οι νέοι αγρότες απαιτούν, στην κυριολεξία, τέτοια προϊόντα» σηµείωσε.
Από τα συµπύρηνα ροδάκινα στα ακτινίδια
Ένας τέτοιος παραγωγός, που δεν αφήνει τίποτε στην τύχη του, όταν πρόκειται για τα κτήµατά του, είναι ο Χρήστος Θεοδωρόπουλος, από την Αγία Βαρβάρα, αγρότης 2ης γενιάς, ο οποίος καλλιεργεί σήµερα γύρω στα 70 στρέµµατα µε ροδάκινα, κεράσια, νεκταρίνια, λωτούς, ακτινίδια, βερίκοκα και κορόµηλα.

Προς ώρας τα περισσότερα από τα κτήµατά του είναι φυτεµένα µε ροδάκινα, αλλά πρόθεσή του είναι να επενδύσει κυρίως στο ακτινίδιο. «Κάνουµε συστηµατικά αναδιάρθρωση της καλλιέργειας. Βγάζουµε κυρίως συµπύρηνα ροδάκινα, τα οποία δεν πηγαίνουν τόσο καλά, και στη θέση τους φυτεύουµε ακτινίδια», µας ανέφερε ο 28χρονος παραγωγός και αποκάλυψε πως σε βάθος χρόνου από τα 13 στρέµµατα µε ακτινίδια που διαθέτει σήµερα, θα ήθελε να τα αυξήσει στα 40-50 στρέµµατα. Στα κτήµατά του εφαρµόζει προϊόντα της Timac Agro | ΛΥ∆Α και όπως επισηµαίνει είναι ιδιαίτερα ικανοποιηµένος. «Από όλα τα σκευάσµατα έχω δει βελτίωση. Και στις µέσες αποδόσεις, αλλά και στην υγεία των φυτών. Στο χρώµα, στο µέγεθος, σε στοιχεία που δίνουν και ποιοτική υπεροχή και µπορείς να διεκδικείς καλύτερη τιµή. Μετράει πάνω από όλα να έχει µάτι που λένε», εξήγησε ο 28χρονος παραγωγός και τόνισε πως «προφανώς αξίζει τον κόπο να επενδύσεις σε τέτοια προϊόντα, γιατί επιστρέφει η επένδυσή σου». Στο πλαίσιο αυτό επισήµανε, µεταξύ άλλων ότι χρησιµοποιεί προϊόντα όπως το Duofertil Top 36PK µε τεχνολογίες TOP PHOS & MPPA DUO, το Duofertil Superb MPPA DUO, το Fertiactyl GZ, το Vitalfit, αλλά και πολλούς διαφυλλικούς βιοδιεγέρτες όπως το Maxifruit, το Seactiv Leos και το Seactiv Elite και έχει διαπιστώσει µεγάλες διαφορές από άλλα προϊόντα που χρησιµοποιούσε στο παρελθόν.
Νέες επενδύσεις ύψους 3 εκατ. ευρώ
Ενόψει αναδιάταξης στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο ο Συνεταιρισµός δρα στη λογική, να «µαγειρέψει πριν πεινάσει». Έτσι, στις επενδύσεις ύψους περίπου 6,5 εκατ. ευρώ, της περιόδου 2018 – 2025 για κτηριακά, ψυκτικούς θαλάµους και σύγχρονο µηχανολογικό εξοπλισµό, σχεδιάζει να προσθέσει άλλα 3 εκατ. ευρώ την τριετία 2026-2028.
«∆ροµολογείται η κατασκευή τριών ψυκτικών θαλάµων χωρητικότητας αποθήκευσης 700 τόνων κι ενός σύγχρονου εξακάναλου διαλογητηρίου µε 20 εξόδους», µας είπε.
Η ποιότητα επιτυγχάνεται μόνο με μία ιδανική στρατηγική θρέψης
Συνεταιρισµό πρότυπο, µε θέση στους κορυφαίους 4-5 σε πανελλαδικό επίπεδο, χαρακτήρισε, από την πλευρά του, τον «Α. Σ. Νέος Αλιάκµων», ο Θάνος Κωστακίδης, Περιφερειακός ∆ιευθυντής Πωλήσεων Κεντρικής – ∆υτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, για την Timac Agro | ΛΥ∆Α.

«Μιλάµε για συνεταιρισµό ο οποίος διαχειρίζεται ποιοτικά προϊόντα και αυτό δεν µπορεί να γίνει χωρίς να ακολουθείς µια στρατηγική θρέψης, η οποία να είναι πολύ εξειδικευµένη» υποστήριξε ο κ. Κωστακίδης και σηµείωσε πως οι συνεργαζόµενοι παραγωγοί είναι υψηλού επιπέδου, µε άποψη, οι οποίοι θα ζητήσουν συγκεκριµένα προϊόντα για τα κτήµατά τους, καθώς ψάχνονται και θέλουν να παράγουν φρούτα υψηλού επίπεδου. Ο ίδιος ανέφερε ακόµη πως η συνεργασία µεταξύ της Timac Agro | ΛΥ∆Α και του Α.Σ. Νέος Αλιάκµων, προϊόντος του χρόνου «έχει γίνει στρατηγική και συνεχίζει να αναπτύσσεται, γιατί όλο και περισσότερο οι παραγωγοί αρχίζουν και κυνηγάνε το καλύτερο που θα τους δώσει απόδοση και τιµή, διότι στο φρούτο η ποιότητα είναι που πληρώνεται. Και ο παραγωγός, όσο περνάνε τα χρόνια την κυνηγάει».
Μια συνεργασία σε γερά θεµέλια
Με προϋπηρεσία 25 ετών στον Α.Σ. Νέος Αλιάκµων, πλέον από τη θέση υπεύθυνου θρέψης και φυτοπροστασίας, ο Νικόλαος Μπεκιαρόπουλος, δηλώνει πως η συνεργασία µε την Timac Agro | ΛΥ∆Α που ξεκίνησε πριν µια πενταετία, έχει χτιστεί σε γερά θεµέλια.
«Επιλέξαµε να συνεργαστούµε µε τη Timac Agro | ΛΥ∆Α γιατί θεωρήσαµε βάσει της τεχνολογίας των προϊόντων της και από αυτά που µετέφεραν οι γεωπόνοι της ότι πρόκειται για πολύ αξιόλογα προϊόντα. Στην πορεία διαπιστώσαµε και οι ίδιοι ότι πρόκειται για προϊόντα πολύ υψηλού επιπέδου, που κάνουν µεγάλη διαφορά στο χωράφι και στην ποιότητα και στην ποσότητα του καρπού. Έρχονται παραγωγοί µε τους οποίους συνεργαζόµαστε και χρησιµοποιούν τα προϊόντα της Timac Agro | ΛΥ∆Α είτε πρόκειται για τα κοκκώδη λιπάσµατα, είτε για τα διαφυλλικά, όπως τα Seactiv Rame, Maxifruit και άλλα και µας λένε πως οι αποδόσεις των κτηµάτων τους είναι σηµαντικά αυξηµένες», είπε ο κ. Μπεκιαρόπουλος και πρόσθεσε πως «έχω πλέον πολλές λύσεις στα χέρια µου, γιατί ξέρω την υψηλή ποιότητα και τεχνολογία που διαθέτουν τα συγκεκριµένα προϊόντα της Timac Agro | ΛΥ∆Α. Μπορώ και κοιτάζω τους παραγωγούς στα µάτια. ∆εν ακούω σχόλια ή παράπονα. Θα έλεγα το αντίθετο. Και αν τύχει να κάνω κάποια σύσταση ή υπόδειξη σε κάποιον που δεν γνωρίζει, την επόµενη φορά θα έρθει και θα µου τα ζητήσει από µόνος του».
Σε αγορές στο εξωτερικό το 70% της ετήσιας παραγωγής
Η υψηλή ποιότητα στα προϊόντα της οργάνωσης, της έχει ανοίξει την… πόρτα απαιτητικών λιανεµπορικών αλυσίδων (Lidl, Aldi, REWE, ENA, Mercato, Konzum κ.λπ.,) και µέσω αυτών και των αγορών πλειάδας χωρών στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια. «Κακά τα ψέµατα το προϊόν θα σε βγάλει ασπροπρόσωπο. Αν δεν είναι καλά ποιοτικό, δεν πρόκειται να συνεργαστούν δεν υπάρχει κανένας λόγος, όσο εντάξει και να είσαι σε όλους τους άλλους τοµείς, όσο καλό το τµήµα µάρκετινγκ και να έχεις», παραδέχεται ο κ. Οβεζήκ και αποκαλύπτει πως «το 70% της παραγωγής µας, που υπό κανονικές συνθήκες µπορεί να φτάσει συνολικά µέχρι και τους 35.000 τόνους, αλλά έχουµε χρόνια να τους πιάσουµε, εξαιτίας της κλιµατικής αλλαγής, πηγαίνει σε εξαγωγή σε πολλές χώρες και κυρίως σε super market, τα οποία αναγκαστικά πρέπει να ακολουθήσεις, καθώς αυτά κάνουν το παιχνίδι στην παγκόσµια κατανάλωση είτε είναι νωπά φρούτα, είτε φρέσκα λαχανικά».






























