Σύμφωνα με τον David del Pino της ισπανικής συμβουλευτικής εταιρείας Freshtrategy οι ιδιότητες που χρειάζεται να έχει μια ντομάτα προκειμένου να θεωρηθεί premium διαρκώς αυξάνοντας στα μάτια των καταναλωτών. «Προκειμένου ένα προϊόν να έχει αντίκτυπο στη σημερινή αγορά πρέπει να είναι εξαιρετικό, ή τουλάχιστον να είναι κάτι που τραβάει τους καταναλωτές» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ένας σημαντικός παράγοντας για τον Del Pino είναι, ακόμα, η σταθερότητα στην ποιότητα των προϊόντων, η οποία δεν θα πρέπει να έχει μεγάλες διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της σεζόν.
Με τη σειρά του ο Alberto Cuadrado Salmeron από τον ολλανδικό κολοσσό Rijk Zwaan, ανέφερε ότι το αν μια ντομάτα θεωρείται premium εν πολλοίς σχετίζεται και με την αγορά στην οποία θα πωληθεί. Το σημαντικό κατά τον Salmeron είναι το προϊόν να τοποθετηθεί σωστά στα ράφια των καταστημάτων, αφού υπάρχει ζήτηση για μεγάλο εύρος προϊόντων: είτε πρόκειται για ποικιλίες που δίνουν προτεραιότητα στη γεύση είτε για προϊόντα που μπορεί να αγοράσει κανείς φθηνά.
Αυτή η ευελιξία είναι εν μέρει και ο λόγος που ο Lambert van Horen της Rabobank θεωρεί ότι η αγορά ντομάτας είναι «ισχυρή», παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει. «Η αγορά αλλάζει αντί να αναπτύσσεται, και έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια ώστε να δίνει μεγαλύτερο βάρος στην αξία παρά στον όγκο παραγωγής» ανέφερε ο van Horen.
Στα πλαίσια της ομιλίας του ο Del Pino στάθηκε και στο πως έχει αλλάξει η συμπεριφορά των καταναλωτών που ανήκουν στη μεσαία τάξη, με μερικούς να βλέπουν τις ντομάτες ως βασικό προϊόν στη διατροφή τους και άλλους να αναζητούν πιο εξειδικευμένες ποικιλίες. Μάλιστα, πρόβλεψη του Del Pino είναι ότι οι απλές ντομάτες αναμένεται να πραγματοποιήσουν ένα δυναμικό comeback, λόγω των προβλημάτων που αφορούν την παραγωγή, τα εργατικά χέρια, την γήρανση του πληθυσμού και τον πληθωρισμό.
Όσον αφορά τα περιβαλλοντικά ζητήματα και την έλλειψη εργατικών χεριών, ο Van Horen εντοπίζει ευκαιρίες για τους προμηθευτές, τους παραγωγούς σπόρων και των τεχνολογικών σπόρων για δημιουργία νέων λύσεων.
Με την άποψη αυτή συμφώνησε και ο Cuadrado, ο οποίος επεσήμανε ότι οι εταιρείες αναπτύσσουν ποικιλίες που να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε νέα κλίματα, επιλέγοντας γονιδιώματα κατάλληλα για αυτές τις νέες συνθήκες, αλλά χρειάζεται χρόνος. «Πρέπει να επιλέξουμε τις ποικιλίες για τις κατά τόπο συνθήκες επομένως πρέπει να γνωρίζουμε που θα παράγονται οι ντομάτες του αύριο».
Στο μέτωπο της κλιματικής αλλαγής ο Van Horen υπογράμμισε ότι ο κλάδος της τομάτας διαθέτει περισσότερους τρόπους για να προσαρμοστεί στην κλιματική αλλαγή, λόγω της χρήσης θερμοκηπίων, συστημάτων άρδευσης κτλ. Εντούτοις, ο Ολλανδός ανέφερε ότι η παραγωγή ντομάτας αυτή τη στιγμή δεν αναπτύσσεται εξίσου γρήγορα με τον παγκόσμιο πληθυσμό, δείχνοντας μια μελλοντική στροφή στη δυναμική προμήθειας-ζήτησης. «Στη Βόρεια Αμερική, η παραγωγή ντομάτας μειώνεται. Όπου υπάρχει πρόβλημα λειψυδρίας, αυξάνεται και ο ανταγωνισμός μεταξύ των καλλιεργειών σε αυτές τις περιοχές. Επομένως, το αν ο παραγωγός θα επιλέξει να καλλιεργήσει ντομάτες ή πορτοκάλια θα εξαρτηθεί από το ποιο από τα δύο προϊόντα θα είναι πιο κερδοδόρο προκειμένου να μπορέσει να πληρώσει για το απαιτούμενο νερό», είπε ο Van Horen.
Τέλος, ο Van Horen υποστήριξε ότι εξελίξεις όπως τα ρομπότ και η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αποτελούν σημαντική βοήθεια για το μέλλον του κλάδου, σε τομείς όπως η συγκομιδή, η καλύτερη διαχείριση προμηθειών και εν τέλει στην αύξηση των κερδών για τους παραγωγούς. «Πρέπει να υπάρξει μια συνδυαστική λύση. Χρειαζόμαστε περισσότερο έλεγχο του περιβάλλοντος στο όποιο αναπτύσσονται οι ντομάτες, οπότε θα είναι απαραίτητα περισσότερα πιο προηγμένα θερμοκήπια. Από άποψη σπόρων, πρέπει να επιλέξουμε όχι την καλύτερη ποικιλία για συγκεκριμένες συνθήκες, αλλά τη βέλτιστη ποικιλία για διαφορετικές συνθήκες. Προβλήματα όπως οι ιοί και ζιζάνια γίνονται ακόμα πιο δύσκολα λόγω της κλιματικής αλλαγής, επομένως πρέπει να παρέχουμε μια λύση για τον παραγωγό» ήταν το συμπέρασμα του Cuadrado.






























